Tulosta

Etsi kehonosakaveri

  • Musiikin soidessa lapset liikkuvat vapaasti tilassa.
  • Kun musiikki loppuu, ohjaaja sanoo jonkin kehonosan, jonka lapset painavat kaverin kanssa yhteen. Esimerkiksi: “Painakaa kyynärpäät yhteen”, “Menkää niin vierekkäin, että kyljet osuvat yhteen”, “Laittakaa selät vastakkain”.

Opetusjärjestelyt

  • vapaasti tilassa
  • musiikkia

Vinkkejä

  • Voidaan ottaa mukaan myös oikean ja vasemman erottamista ja muita käsitteitä. Esimerkiksi: “Ottakaa toisianne oikealla kädellä kiinni”, “Kosketa vasemmalla kädellä kaverin oikeaa polvea”.
  • Voidaan muuttaa niin, että tehtävä vaatii mukaan useita lapsia tai koko ryhmän. Esimerkiksi: “Menkää kaikki jonoon”, “Painakaa viisi kantapäätä yhteen”.
  • Lapset voivat itse nimetä kehonosia.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kehonosien tunnistaminen ja nimeäminen,
    Vinkeissä: oikean ja vasemman erottaminen, käsitteiden ymmärtäminen, laskeminen
  • Motorinen:
    kehonhahmotus, tasapaino, asennonhallinta
  • Sosioemotionaalinen:
    parityöskentely, yhdessä toiminen, ilo

Tavoitteiden arviointi

  • Tunnistettiinko nimetyt kehonosat?
  • Ymmärrettiinkö käsitteitä?
  • Osattiinko toimia ohjeen mukaan?
  • Pystyttiinkö ratkomaan tehtävä yhdessä?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki