- Musiikin soidessa lapset liikkuvat vapaasti tilassa.
- Kun musiikki loppuu, ohjaaja sanoo jonkin kehonosan, jonka lapset painavat kaverin kanssa yhteen. Esimerkiksi: “Painakaa kyynärpäät yhteen”, “Menkää niin vierekkäin, että kyljet osuvat yhteen”, “Laittakaa selät vastakkain”.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti tilassa
- musiikkia
Vinkkejä
- Voidaan ottaa mukaan myös oikean ja vasemman erottamista ja muita käsitteitä. Esimerkiksi: “Ottakaa toisianne oikealla kädellä kiinni”, “Kosketa vasemmalla kädellä kaverin oikeaa polvea”.
- Voidaan muuttaa niin, että tehtävä vaatii mukaan useita lapsia tai koko ryhmän. Esimerkiksi: “Menkää kaikki jonoon”, “Painakaa viisi kantapäätä yhteen”.
- Lapset voivat itse nimetä kehonosia.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kehonosien tunnistaminen ja nimeäminen,
Vinkeissä: oikean ja vasemman erottaminen, käsitteiden ymmärtäminen, laskeminen - Motorinen:
kehonhahmotus, tasapaino, asennonhallinta - Sosioemotionaalinen:
parityöskentely, yhdessä toiminen, ilo
Tavoitteiden arviointi
- Tunnistettiinko nimetyt kehonosat?
- Ymmärrettiinkö käsitteitä?
- Osattiinko toimia ohjeen mukaan?
- Pystyttiinkö ratkomaan tehtävä yhdessä?