Tulosta

Hajota luku

  • Luokan keskellä lattialla on paperilapuilla runsaasti lukuja 0-10.
  • Opettaja sanoo jonkin luvun (esim. 7).
  • Oppilaat etsivät paperilapuista erilaisia vaihtoehtoja, joista muodostuu luku 7 (esim. 6 + 1, 5 + 2 ja 1 + 1 + 2 + 3).
  • Vaihtoehdot käydään yhdessä läpi.

Opetusjärjestelyt

Vinkkejä

  • Voidaan konkretisoida erivärisillä palikoilla (esim. 6 punaista ja 1 sininen)
 tai helminauhalla.
  • Lopuksi opettaja / oppilaat keksivät jonkin liikkeen, jota toistetaan luvun osoittama määrä.
  • Voidaan toteuttaa pareittain tai ryhmissä.
  • Tehtäväpisteen vieressä on noppa, jonka avulla arvotaan hajotettava luku.

 Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    luvun hajotelmien ymmärtäminen, yhteenlaskujen muodostaminen
    Vinkeissä: liikkeiden keksiminen, toistojen laskeminen
  • Motorinen:
    
lattiatasossa työskenteleminen, perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    omaan työskentelyyn keskittyminen
    Vinkeissä: omien liikeideoiden keksiminen ja niiden ääneen sanominen, toisten ideoiden toteuttaminen, yhteistyö

 Tavoitteiden arviointi

  • Osattiinko lukuja hajottaa / koota?
  • Onnistuiko itsenäinen työskentely?
    Vinkeissä:
  • Millaisia liikkeitä keksittiin?
  • Helpottivatko palikat / helminauha asian ymmärtämistä?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki