- Luokan keskellä lattialla on paperilapuilla runsaasti lukuja 0-10.
- Opettaja sanoo jonkin luvun (esim. 7).
- Oppilaat etsivät paperilapuista erilaisia vaihtoehtoja, joista muodostuu luku 7 (esim. 6 + 1, 5 + 2 ja 1 + 1 + 2 + 3).
- Vaihtoehdot käydään yhdessä läpi.
Opetusjärjestelyt
- paperilapuilla lukuja 0-10 (Lataa tästä tulostettavat luvut, pdf)
- erivärisiä palikoita tai helminauha
Vinkkejä
- Voidaan konkretisoida erivärisillä palikoilla (esim. 6 punaista ja 1 sininen) tai helminauhalla.
- Lopuksi opettaja / oppilaat keksivät jonkin liikkeen, jota toistetaan luvun osoittama määrä.
- Voidaan toteuttaa pareittain tai ryhmissä.
- Tehtäväpisteen vieressä on noppa, jonka avulla arvotaan hajotettava luku.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
luvun hajotelmien ymmärtäminen, yhteenlaskujen muodostaminen
Vinkeissä: liikkeiden keksiminen, toistojen laskeminen - Motorinen:
lattiatasossa työskenteleminen, perusliikkuminen - Sosioemotionaalinen:
omaan työskentelyyn keskittyminen
Vinkeissä: omien liikeideoiden keksiminen ja niiden ääneen sanominen, toisten ideoiden toteuttaminen, yhteistyö
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko lukuja hajottaa / koota?
- Onnistuiko itsenäinen työskentely?
Vinkeissä: - Millaisia liikkeitä keksittiin?
- Helpottivatko palikat / helminauha asian ymmärtämistä?