Tulosta

Hämähäkinverkko

  • Pitkästä narusta tai teipistä tehdään lattiaan hämähäkinverkko.

IMG_3288

  • Verkon joka kulmassa ja keskellä on tehtäväpisteet.
  • Tehtäväpisteissä on sekä nopan silmäluvuin että numeroin merkitty luku, joka kertoo kuinka monta kertaa tiettyä liikettä tehdään.
  • Jokaisella lapsella on oma pahvilautanen ja häntäpallo.
  • Lapset tasapainoilevat hämähäkinverkkoa pitkin tehtäväpisteille kuljettaen häntäpalloa pahvilautasella.
  • Ohjaaja kertoo liikkeen, jota tehtäväpisteiden kohdalla tehdään. Esim.
    – “Hypi häntäpallo leuan alla”
    – “Laske rapukävelyasennosta peppu lattialla olevan häntäpallon päälle”
    – “Pyöri pepulla häntäpallo polvien välissä”
    – “Selinmakuulla häntäpallo navan päällä, tee kippura siten, että häntäpallo jää piiloon”
    – “Hypi yhdellä jalalla siten, että häntäpallo pysyy koukkupolven polvitaipeessa”
  • Samaa liikettä toistetaan joka pisteellä, kunnes ohjaaja antaa uuden liikkeen.

IMG_3277IMG_3322

IMG_3318

Opetusjärjestelyt

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän hahmottaminen, laskeminen, lukujonotaidot, käsitteet, työmuistin harjoitteleminen
  • Motorinen:
    dynaaminen tasapaino, perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    omaan tehtävään keskittyminen, kaverin huomioiminen

Tavoitteiden arviointi

  • Hahmotettiinko lukusana, lukumäärä ja numeromerkintä?
  • Osattiinko luetella numerot ja laskea liikkeet?
  • Osattiinko toteuttaa liikkeet ohjaajan antaman ohjeen mukaan?
  • Miten onnistuivat tasapainoilu ja perusliikkuminen?
  • Miten onnistui omaan tehtävään keskittyminen?
  • Entä kaverin huomioiminen?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki