- Pitkästä narusta tai teipistä tehdään lattiaan hämähäkinverkko.
- Verkon joka kulmassa ja keskellä on tehtäväpisteet.
- Tehtäväpisteissä on sekä nopan silmäluvuin että numeroin merkitty luku, joka kertoo kuinka monta kertaa tiettyä liikettä tehdään.
- Jokaisella lapsella on oma pahvilautanen ja häntäpallo.
- Lapset tasapainoilevat hämähäkinverkkoa pitkin tehtäväpisteille kuljettaen häntäpalloa pahvilautasella.
- Ohjaaja kertoo liikkeen, jota tehtäväpisteiden kohdalla tehdään. Esim.
– “Hypi häntäpallo leuan alla”
– “Laske rapukävelyasennosta peppu lattialla olevan häntäpallon päälle”
– “Pyöri pepulla häntäpallo polvien välissä”
– “Selinmakuulla häntäpallo navan päällä, tee kippura siten, että häntäpallo jää piiloon”
– “Hypi yhdellä jalalla siten, että häntäpallo pysyy koukkupolven polvitaipeessa” - Samaa liikettä toistetaan joka pisteellä, kunnes ohjaaja antaa uuden liikkeen.
Opetusjärjestelyt
- pitkää narua / teippiä
- numerokortit (Lataa tästä tulostettavat numerokortit, pdf)
- pahvilautaset
- häntäpalloja
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän hahmottaminen, laskeminen, lukujonotaidot, käsitteet, työmuistin harjoitteleminen - Motorinen:
dynaaminen tasapaino, perusliikkuminen - Sosioemotionaalinen:
omaan tehtävään keskittyminen, kaverin huomioiminen
Tavoitteiden arviointi
- Hahmotettiinko lukusana, lukumäärä ja numeromerkintä?
- Osattiinko luetella numerot ja laskea liikkeet?
- Osattiinko toteuttaa liikkeet ohjaajan antaman ohjeen mukaan?
- Miten onnistuivat tasapainoilu ja perusliikkuminen?
- Miten onnistui omaan tehtävään keskittyminen?
- Entä kaverin huomioiminen?