Tulosta

Hyppää kymppiin

  • Oppilaat ovat pareittain.
  • Jokaisella parilla on lukumatto (n. 2m x 30cm matto, jossa peräkkäin luvut 0-10) sekä kaksi kymppiparinoppaa. Toisessa nopassa on luvut 1-5 ja toisessa luvut 5-9. Molemmissa nopissa on yksi tyhjä sivu.
  • Oppilaat päättävät kumpi on ensin hyppy- ja kumpi heittovuorossa. Vuoro vaihtuu vasta, kun kymppi tulee täyteen.
  • Heittovuorossa oleva oppilas heittää ensimmäisen nopan.
  • Hyppyvuorossa oleva oppilas seisoo hyppymaton 0-ruudussa ja hyppää siitä nopan osoittaman luvun verran.
  • Heittovuorossa oleva oppilas heittää toisen nopan.
  • Hyppyvuorossa oleva saa hypätä eteenpäin vasta, kun toisena heitetyn nopan luku on kymppipari ensimmäisenä heitetyn nopan luvun kanssa.
  • Jos nopasta tulee tyhjä sivu, hyppyvuorossa oleva oppilas kertoo itse, mikä luku kymppipariin vaaditaan ja hyppää kymppiin.
  • Jos ensimmäisenä heitetystä nopasta tulee tyhjä sivu, heitetään uudelleen. Peli ei voi alkaa tyhjällä.

Opetusjärjestelyt

Vinkkejä

  • Oppilaat voivat itse keksiä tai voidaan yhteisesti päättää eri hyppytapoja (esim. yhdellä jalalla, jalat ristissä).
  • Mikäli toisena heitetyn nopan silmäluvusta ei muodostu kymppiparia, keksitään yhdessä liike, jota tehdään ko. määrä.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kymppiparien hahmottaminen, yhteenlasku
  • Motorinen:
    hyppääminen, heittäminen, reaktionopeus
  • Sosioemotionaalinen:
    parityöskentely, toisen auttaminen

Tavoitteiden arviointi

  • Onnistuiko parityöskentely?
  • Maltettiinko odottaa, että nopasta tulee oikea luku?
  • Hahmotettiinko mitkä luvut muodostavat kymppiparin?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki