- Ohjaaja näyttää suuraakkosilla kirjoitetun kirjaimen, jolla jonkun / joidenkin lasten nimi alkaa.
- Ne lapset joiden nimen alkukirjain se on, tekevät ohjaajan antaman liikkeen (tömistäminen, hyppiminen, vilkuttaminen yms).
- Mietitään yhdessä, miten kirjaimen voisi muodostaa omalla keholla.
- Kaikki lapset tekevät kirjaimen.
- Käydään läpi kaikkien lasten nimien alkukirjaimet.
Opetusjärjestelyt
- puolikaaressa tms. siten, että lapset näkevät ohjaajan
- lasten nimien alkukirjaimet kirjoitettuna suuraakkosilla erillisille papereille (Lataa tästä tulostettavat kirjaimet, pdf)
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
oman nimen alkukirjaimen tunnistaminen, kirjainten hahmottaminen - Motorinen:
kehonhahmotus, kirjaimen toteuttaminen omalla keholla, perusliikkumistaidot - Sosioemotionaalinen:
yhdessä toimiminen, toisten auttaminen, näkyväksi tuleminen (“minun kirjaimeni, jonka muut tekevät”)
Tavoitteiden arviointi
- Tunnistettiinko oman nimen alkukirjain?
- Hahmotettiinko kirjaimia?
- Osattiinko alkaa muodostaa kirjaimia omalla keholla?
- Tuliko lapsilta ideoita vai tarvittiinko aikuisen ohjausta?
- Autettiinko toisia?
- Tehtiinkö yhdessä?