Leikin tarkoituksena on tutustuttaa lapset opeteltavaan kirjaimeen monia aisteja käyttäen eri toimintapisteissä. Tässä esimerkkinä A ja I kirjaimet.
- Lapset yrittävät löytää tunnustelemalla pussiin laitettuja A ja I kirjaimia.
- Monenlaisia esineitä, joista lapset poimivat A:lla ja I:llä alkavat.
- Harjoitellaan kirjaimia tabletilla (esim. Molla ABC).
- Piirretään kirjaimia kaverin selkään.
- Tehdään kirjaimia omalla keholla.
- Piirretään kirjaimia tarjottimella olevaan mannaryyniin tms.
- Tunnustellaan hiekkapaperista leikattuja kirjaimia.
- Tehdään kirjaimet hyppynarusta ja kävellään sitä pitkin.
- Haistellaan ja maistellaan A:lla ja I:llä alkavia asioita (appelsiini, ananas, inkivääri, idut).
- Leikataan kirjaimet paperista.
- Kirjoitetaan kirjaimia valkotaululle tai seinäpaperille paksulla tussilla / pensselillä / vahaliiduilla.
- Etsitään kirjainkasasta kaikki A:t ja I:t. (Lataa tästä tulostettavat kirjaimet, pdf)
- Tehdään A- ja I -hyppyruudukko.
(Lataa tästä tulostettavat A-kirjaimet, pdf)
(Lataa tästä tulostettavat I-kirjaimet, pdf)
Kaksi kirjainta vierekkäin = hypätään kahdella jalalla ja sanotaan äänne pitkänä,
yksi kirjain = hypätään yhdellä jalalla ja sanotaan äänne lyhyenä.
- Muodostetaan tikuista / kynistä kirjaimia.
Opetusjärjestelyt
- pareittain / pienissä ryhmissä
- erilaiset pisteet, joissa tutustutaan kirjaimeen (kts. edellä)
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kirjaimeen ja äänteeseen tutustuminen useiden eri aistien kautta - Motorinen:
sensoriikka, hienomotoriikka, karkeamotoriikka - Sosioemotionaalinen:
yhteistyö, ilo
Tavoitteiden arviointi
- Tulivatko kirjaimet tutuiksi?
- Mikä tapa oli sopiva kullekin lapselle?
- Millainen oli tunnelma?