Tulosta

Kirjainsuunnistus

Leikin tarkoituksena on tutustuttaa lapset opeteltavaan kirjaimeen monia aisteja käyttäen eri toimintapisteissä. Tässä esimerkkinä A ja I kirjaimet.

  • Lapset yrittävät löytää tunnustelemalla pussiin laitettuja A ja I kirjaimia.

IMG_3122

  • Monenlaisia esineitä, joista lapset poimivat A:lla ja I:llä alkavat.
  • Harjoitellaan kirjaimia tabletilla (esim. Molla ABC).

IMG_3136

  • Piirretään kirjaimia kaverin selkään.

IMG_3120

  • Tehdään kirjaimia omalla keholla.

IMG_3139IMG_3128

  • Piirretään kirjaimia tarjottimella olevaan mannaryyniin tms.
  • Tunnustellaan hiekkapaperista leikattuja kirjaimia.
  • Tehdään kirjaimet hyppynarusta ja kävellään sitä pitkin.

IMG_3137

  • Haistellaan ja maistellaan A:lla ja I:llä alkavia asioita (appelsiini, ananas, inkivääri, idut).

IMG_3134

  • Leikataan kirjaimet paperista.
  • Kirjoitetaan kirjaimia valkotaululle tai seinäpaperille paksulla tussilla / pensselillä / vahaliiduilla.

IMG_3118

IMG_3119

IMG_3131

  • Muodostetaan tikuista / kynistä kirjaimia.

IMG_3133

Opetusjärjestelyt

  • pareittain / pienissä ryhmissä
  • erilaiset pisteet, joissa tutustutaan kirjaimeen (kts. edellä)

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kirjaimeen ja äänteeseen tutustuminen useiden eri aistien kautta
  • Motorinen:
    sensoriikka, hienomotoriikka, karkeamotoriikka
  • Sosioemotionaalinen:
    yhteistyö, ilo

Tavoitteiden arviointi

  • Tulivatko kirjaimet tutuiksi?
  • Mikä tapa oli sopiva kullekin lapselle?
  • Millainen oli tunnelma?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki