- Lasten nimien alkukirjaimet on laitettu ympyrän muotoon lattialle.
- Ohjaaja sanoo liikkumistavan (esim. ryömien, kontaten, hyppien) ja lapset liikkuvat kirjainympyrän ulkopuolella musiikin soidessa taustalla.
- Musiikin loppuessa he jäävät jonkun kirjaimen kohdalle.
- Katsotaan minkä kirjaimen kohdalle kukin jäi, mietitään kuinka se äännetään ja kuka alkaa sillä kirjaimella.
Opetusjärjestelyt
- piirissä
- A4-kokoisia lasten nimien alkukirjaimia (Lataa tästä tulostettavat kirjaimet, pdf)
- musiikkia
Vinkkejä
- Lapset voivat itse keksiä liikkumistapoja.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kirjainten nimeäminen, kirjainten äänneasun harjoitteleminen, nimien alkukirjainten hahmottaminen, tauon hahmottaminen musiikissa - Motorinen:
perusliikkumistaidot, pysähtyminen / liikkeelle lähteminen, piirissä liikkuminen - Sosioemotionaalinen:
ryhmässä toimiminen, toisten auttaminen
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko nimetä kirjaimia?
- Lähdettiinkö mukaan kuulostelemaan kirjaimen äänneasua?
- Hahmotettiinko alkukirjaimia?
- Osattiinko pysähtyä tauon aikana?
- Miten sujui liikkuminen piirissä?
- Autettiinko toisia?