Tulosta

Kuinka pitkä on nimesi?

  • Oppilas kirjoittaa oman nimensä suuraakkosilla paperille. Kannattaa kehottaa tekemään reilun kokoisia kirjaimia.
  • Ennen mittaamista oppilaat arvioivat kenen nimi heidän mielestään näyttää pisimmältä. Arvioinnin tulos todennetaan mittaamalla.
  • Oppilas mittaa kirjain kerrallaan nimensä pituuden langan avulla.
  • Lanka leikataan poikki kunkin kirjaimen mittaamisen jälkeen.
  • Oppilas mittaa mittanauhalla kunkin langan pituuden ja laskee ne yhteen.
  • Voidaan vertailla kenen nimi on pisin ja pohtia minkä takia.

 Opetusjärjestelyt

  • pareittain / yksin vapaasti tilassa
  • lankakerät
  • sakset
  • mittanauhat
  • paperia
  • kynät

 Vinkkejä

  • Mittanauhan sijasta voidaan käyttää esim. oppilaan etusormen, jalkapohjan tms. pituutta mittausvälineenä.

 Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    hahmottaminen, silmämääräinen arvioiminen, mittaaminen, mittayksikön käyttäminen, yhteenlaskeminen
  • Motorinen:
    silmä-käsikoordinaatio, hienomotoriikka, lattiatasossa työskenteleminen
  • Sosioemotionaalinen:
    parityöskentely, ilo

 Tavoitteiden arviointi

  • Kuinka onnistui langan ja mittanauhan käyttö sekä mittaaminen?
  • Osattiinko laskea mittaustuloksia yhteen?
  • Miten sujui parityöskentely?
  • Millainen tunnelma luokassa oli?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki