- Oppilas kirjoittaa oman nimensä suuraakkosilla paperille. Kannattaa kehottaa tekemään reilun kokoisia kirjaimia.
- Ennen mittaamista oppilaat arvioivat kenen nimi heidän mielestään näyttää pisimmältä. Arvioinnin tulos todennetaan mittaamalla.
- Oppilas mittaa kirjain kerrallaan nimensä pituuden langan avulla.
- Lanka leikataan poikki kunkin kirjaimen mittaamisen jälkeen.
- Oppilas mittaa mittanauhalla kunkin langan pituuden ja laskee ne yhteen.
- Voidaan vertailla kenen nimi on pisin ja pohtia minkä takia.
Opetusjärjestelyt
- pareittain / yksin vapaasti tilassa
- lankakerät
- sakset
- mittanauhat
- paperia
- kynät
Vinkkejä
- Mittanauhan sijasta voidaan käyttää esim. oppilaan etusormen, jalkapohjan tms. pituutta mittausvälineenä.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
hahmottaminen, silmämääräinen arvioiminen, mittaaminen, mittayksikön käyttäminen, yhteenlaskeminen - Motorinen:
silmä-käsikoordinaatio, hienomotoriikka, lattiatasossa työskenteleminen - Sosioemotionaalinen:
parityöskentely, ilo
Tavoitteiden arviointi
- Kuinka onnistui langan ja mittanauhan käyttö sekä mittaaminen?
- Osattiinko laskea mittaustuloksia yhteen?
- Miten sujui parityöskentely?
- Millainen tunnelma luokassa oli?