Tulosta

Kuuletko eron?

  • Lapset istuvat lattialla.
  • Ohjaaja sanoo sanan, jossa korostuu lyhyt tai pitkä äänne.
  • Kuullessaan lyhyen äänteen lapset menevät lattialle makaamaan. Kuullessaan pitkän äänteen, lapset hyppäävät x-asentoon.
  • Sanojen välissä palataan aina lähtöasentoon.

Opetusjärjestelyt

  • vapaasti tilassa
  • sanoja, joissa on lyhyt tai pitkä äänne (Lataa tästä tulostettava sanalista, pdf)
    Lähde: Lummelahti, L. 1993. Didaktiset leikkiharjoitukset esiopetuksessa. Kirjayhtymä Oy. Tampere: Tammer-Paino Oy.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    lyhyen ja pitkän äänteen erottaminen
  • Motorinen:
    eri tasoissa toimiminen
  • Sosioemotionaalinen:
    ilo

Tavoitteiden arviointi

  • Erotettiinko lyhyet ja pitkät äänteet?

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki