- Lapset istuvat lattialla.
- Ohjaaja sanoo sanan, jossa korostuu lyhyt tai pitkä äänne.
- Kuullessaan lyhyen äänteen lapset menevät lattialle makaamaan. Kuullessaan pitkän äänteen, lapset hyppäävät x-asentoon.
- Sanojen välissä palataan aina lähtöasentoon.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti tilassa
- sanoja, joissa on lyhyt tai pitkä äänne (Lataa tästä tulostettava sanalista, pdf)
Lähde: Lummelahti, L. 1993. Didaktiset leikkiharjoitukset esiopetuksessa. Kirjayhtymä Oy. Tampere: Tammer-Paino Oy.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lyhyen ja pitkän äänteen erottaminen
- Motorinen:
eri tasoissa toimiminen
- Sosioemotionaalinen:
ilo
Tavoitteiden arviointi
- Erotettiinko lyhyet ja pitkät äänteet?
© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki