- Oppilaat istuvat lattialla.
- Jokaisella on kymmenen kolon kokoinen munakenno tms. ja lyijykynä.
- Piirin keskellä on “kauppa”, jossa on eri värisiä helmiä / nappeja.
- Taikalaatikko on sivummalla.
- Oppilas käy hakemassa Taikalaatikosta laskutehtävän (esim. 3+_= 10).
- Oppilas laskee laskutehtävän helmien / nappien avulla täyttämällä munakennon koloja.
- Oppilaita kannattaa ohjeistaa ottamaan “kaupasta” ensin yhden värisiä helmiä / nappeja ja sitten toisen värisiä helmiä / nappeja, jotta puuttuva luku on helpompi hahmottaa.
- Oppilas merkitsee tuloksen paperille, tyhjentää helmet / napit takaisin “kauppaan” ja tuo paperin Taikalaatikolle.
- Taikalaatikko tarkistaa tehtävän ja antaa uuden laskutehtävän.
Opetusjärjestelyt
- lattialla
- jokaisella oppilaalla on oma munakenno tms. ja lyijykynä
- paljon erilaisia ja eri värisiä helmiä / nappeja
- Taikalaatikko (Katso Taikalaatikko-ohje)
- laskutehtävät, joiden tuloksena 10 (Lataa tästä tulostettavat laskutehtävät, pdf)
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kymppiparien hahmottaminen, yhteenlasku - Motorinen:
lattiatasossa työskenteleminen, liikkuminen tilassa, hienomotoriikka - Sosioemotionaalinen:
omaan työskentelyyn keskittyminen
Tavoitteiden arviointi
- Onnistuiko itsenäinen työskentely, vaikka luokassa oli vapaata liikkumista?
- Onnistuiko työskentely, vaikka oppilaat tekevät tehtävää eri aikaan?
- Miten kymppipareja onnistuttiin tekemään?
- Auttoivatko helmet / napit ja munakenno hahmottamaan kymppipareja?