Tulosta

Kymppiparikauppa

  • Oppilaat istuvat lattialla.
  • Jokaisella on kymmenen kolon kokoinen munakenno tms. ja lyijykynä.
  • Piirin keskellä on “kauppa”, jossa on eri värisiä helmiä / nappeja.
  • Taikalaatikko on sivummalla.
  • Oppilas käy hakemassa Taikalaatikosta laskutehtävän (esim. 3+_= 10).
  • Oppilas laskee laskutehtävän helmien / nappien avulla täyttämällä munakennon koloja.
  • Oppilaita kannattaa ohjeistaa ottamaan “kaupasta” ensin yhden värisiä helmiä / nappeja ja sitten toisen värisiä helmiä / nappeja, jotta puuttuva luku on helpompi hahmottaa.
  • Oppilas merkitsee tuloksen paperille, tyhjentää helmet / napit takaisin “kauppaan” ja tuo paperin Taikalaatikolle.
  • Taikalaatikko tarkistaa tehtävän ja antaa uuden laskutehtävän.

 Opetusjärjestelyt

 Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kymppiparien hahmottaminen, yhteenlasku
  • Motorinen:
    lattiatasossa työskenteleminen, liikkuminen tilassa, hienomotoriikka
  • Sosioemotionaalinen:
    omaan työskentelyyn keskittyminen

Tavoitteiden arviointi

  • Onnistuiko itsenäinen työskentely, vaikka luokassa oli vapaata liikkumista?
  • Onnistuiko työskentely, vaikka oppilaat tekevät tehtävää eri aikaan?
  • Miten kymppipareja onnistuttiin tekemään?
  • Auttoivatko helmet / napit ja munakenno hahmottamaan kymppipareja?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki