Tulosta

Lukujono

  • Luetellaan lukuja eteen- ja taaksepäin kukin vuorollaan. Esim. opettaja aloittaa luvusta yksi, opettajan vasemmalla puolella seisova oppilas sanoo kaksi jne. Näin edetään kunnes kaikki oppilaat ovat sanoneet oman lukunsa.
  • Luetellaan samat luvut isoimmasta pienimpään.

 Opetusjärjestelyt

  • piirissä luokan keskellä

 Vinkkejä

  • Aloitetaan eri kohdasta piiriä ja lasketaan lukuja eteen- ja taaksepäin.
  • Aloitetaan luetteleminen eri luvusta.
  • Opettajan käsien taputuksesta vaihdetaan luettelemissuuntaa.
  • Oma luku voidaan esittää esim. hyppyjen määränä ja tämän jälkeen sanotaan luku ääneen.

 Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    lukujono etu- ja takaperin, tarkkaavaisuus, käsitteet myötä- ja vastapäivä
  • Motorinen:
    omalla paikalla seisominen, perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    oman vuoron odottaminen

 Tavoitteiden arviointi

  • Osattiinko luetella luvut järjestyksessä, myös takaperin?
  • Jaksettiinko pysyä omalla paikalla ja odottaa omaa vuoroa?
    Vinkeissä:
  • Onnistuiko suunnanvaihdos?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki