- Luetellaan lukuja eteen- ja taaksepäin kukin vuorollaan. Esim. opettaja aloittaa luvusta yksi, opettajan vasemmalla puolella seisova oppilas sanoo kaksi jne. Näin edetään kunnes kaikki oppilaat ovat sanoneet oman lukunsa.
- Luetellaan samat luvut isoimmasta pienimpään.
Opetusjärjestelyt
- piirissä luokan keskellä
Vinkkejä
- Aloitetaan eri kohdasta piiriä ja lasketaan lukuja eteen- ja taaksepäin.
- Aloitetaan luetteleminen eri luvusta.
- Opettajan käsien taputuksesta vaihdetaan luettelemissuuntaa.
- Oma luku voidaan esittää esim. hyppyjen määränä ja tämän jälkeen sanotaan luku ääneen.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lukujono etu- ja takaperin, tarkkaavaisuus, käsitteet myötä- ja vastapäivä - Motorinen:
omalla paikalla seisominen, perusliikkuminen - Sosioemotionaalinen:
oman vuoron odottaminen
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko luetella luvut järjestyksessä, myös takaperin?
- Jaksettiinko pysyä omalla paikalla ja odottaa omaa vuoroa?
Vinkeissä: - Onnistuiko suunnanvaihdos?