- Oppilaille jaetaan kortit, joissa osassa luvut 1-20 on kirjoitettu numeroina, osassa pisteinä ja osassa sanoina.
- Oppilaat muodostavat ryhmän saamansa luvun mukaan (sama luku on ilmoitettu kolmella eri tavalla).
- Ryhmä kokoontuu ennalta sovittuun paikkaan.
- Ryhmä tekee vuorollaan yhdessä sovitun liikkeen oman lukunsa verran.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti luokassa
- kortteja, joissa sama luku on numeroina, pisteinä tai kirjoitettuna (Lataa tästä tulostettavat kortit, pdf)
- vanteet
Vinkkejä
- Opettajalla on “Liikepussukka”, missä on erilaisia liikkeitä korteissa (Lataa tästä tulostettavat liikekortit, pdf). Lähde: Papunet.
- Kun ryhmä on muodostettu, otetaan Liikepussukasta kortti ja tehdään liike luvun osoittaman määrän verran.
- Voidaan käyttää esim. ryhmien muodostamiseen.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän yhteyden ymmärtäminen, lukualueen 1-20 hallitseminen, liikkeen määrän laskeminen, odottaminen - Motorinen:
liikkuminen vapaasti luokassa törmäilemättä muihin, oman ryhmän paikan hahmottaminen, erilaisten liikkeiden tekeminen - Sosioemotionaalinen:
ryhmien muodostaminen, ryhmänä toimiminen
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko yhdistää luvut, pisteet ja sanat?
- Miten sujui vapaasti tilassa liikkuminen?
- Miten yhteistyö toimi?