- Oppilaat saavat esim. sanomalehdelle piirretyn ison numeron (0-9).
- Ennen mittaamista oppilaat arvioivat mikä numero heidän mielestään näyttää pisimmältä. Arvioinnin tulos todennetaan mittaamalla.
- Oppilaalla on lankakerä, jonka hän asettaa pitkin numeroviivaa ja leikkaa numeron pituisen langanpätkän.
- Oppilas mittaa mittanauhalla langan pituuden ja kirjoittaa sen paperille.
- Kun kaikki ovat mitanneet oman numeronsa, arvioidaan yhdessä mikä numeroista on pisin.
- Tarkistetaan mittaustuloksista.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti tilassa
- suuret paperille piirretyt numerot
- lankakerät
- sakset
- mittanauhat
- paperia
- kynät
Vinkkejä
- Mittanauhan sijasta voidaan käyttää esim. oppilaan etusormen, jalkapohjan tms. pituutta mittausvälineenä.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
numeron hahmottaminen, silmämääräinen arvioiminen, mittaaminen, mittayksikön käyttäminen - Motorinen:
silmä-käsikoordinaatio, hienomotoriikka, lattiatasossa työskenteleminen - Sosioemotionaalinen:
parityöskentely, ilo
Tavoitteiden arviointi
- Kuinka onnistui langan ja mittanauhan käyttäminen sekä mittaaminen?
- Onnistuiko arvioiminen?
- Millainen tunnelma luokassa oli?