Tulosta

Mikä numero on pisin?

  • Oppilaat saavat esim. sanomalehdelle piirretyn ison numeron (0-9).
  • Ennen mittaamista oppilaat arvioivat mikä numero heidän mielestään näyttää pisimmältä. Arvioinnin tulos todennetaan mittaamalla.
  • Oppilaalla on lankakerä, jonka hän asettaa pitkin numeroviivaa ja leikkaa numeron pituisen langanpätkän.
  • Oppilas mittaa mittanauhalla langan pituuden ja kirjoittaa sen paperille.
  • Kun kaikki ovat mitanneet oman numeronsa, arvioidaan yhdessä mikä numeroista on pisin.
  • Tarkistetaan mittaustuloksista.

 Opetusjärjestelyt

  • vapaasti tilassa
  • suuret paperille piirretyt numerot
  • lankakerät
  • sakset
  • mittanauhat
  • paperia
  • kynät

 Vinkkejä

  • Mittanauhan sijasta voidaan käyttää esim. oppilaan etusormen, jalkapohjan tms. pituutta mittausvälineenä.

 Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    numeron hahmottaminen, silmämääräinen arvioiminen, mittaaminen, mittayksikön käyttäminen
  • Motorinen:
    silmä-käsikoordinaatio, hienomotoriikka, lattiatasossa työskenteleminen
  • Sosioemotionaalinen:

    parityöskentely, ilo

 Tavoitteiden arviointi

  • Kuinka onnistui langan ja mittanauhan käyttäminen sekä mittaaminen?
  • Onnistuiko arvioiminen?
  • Millainen tunnelma luokassa oli?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki