- Tilan keskellä on paljon erivärisiä nappuloita.
- Lapset käyvät yksitellen Taikalaatikolla.
- Taikalaatikosta tulee lappu, jossa on luku merkittynä joko numerona, symbolina tai kirjoitettuna eri värein (4 tai ++++ tai neljä).
- Lasten tehtävänä on hakea oikea määrä oikean värisiä nappuloita.
- Lapset käyvät näyttämässä tehtävänsä ja hakemansa nappulat ohjaajalle.
- Lapset laskevat nappulat yhdessä ohjaajan kanssa.
- Ohjaaja kertoo lapsille liikkeen, jota nämä tekevät tehtävässä olleen luvun verran.
- Lapset käyvät merkkaamassa rastin (X) seinäpaperille sen luvun kohdalle, joka tehtävässä oli.
- Lapset palauttavat nappulat takaisin kasaan ja ohjeen Taikalaatikolle, josta he saavat uuden tehtävän.
- Lopuksi vertaillaan yhdessä seinäpaperin avulla mitä lukua on tullut eniten, vähiten, yhtä monta kertaa jne.
Opetusjärjestelyt
- Taikalaatikko (Katso Taikalaatikko-ohje)
- lukuja merkittynä eri tavoin (Lataa tästä tulostettavat luvut, pdf)
- nappuloita
- iso paperi, johon merkitty lukuja
- sinitarraa / teippiä
- kyniä
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän välisen yhteyden ymmärtäminen, laskeminen, vertaileminen - Motorinen:
perusliikkuminen - Sosioemotionaalinen:
omaan tehtävään keskittyminen
Tavoitteiden arviointi
- Hahmotettiinko lukusanan, lukumäärän ja numeromerkinnän välinen yhteys?
- Miten sujui vertailu?
- Miltä näytti perusliikkuminen?
- Osattiinko keskittyä omaan tehtävään?