Tulosta

Parillinen-pariton

  • Leikitään kuten “Maa-meri-laiva”:
  • Oppilaat ovat rivissä luokan keskellä.
  • Sovitaan, että luokan takaseinä on parillinen ja etuseinä pariton.
  • Opettaja sanoo luvun ja oppilaat liikkuvat luokan etu- tai takaseinän luo sen mukaan, onko luku parillinen vai pariton.
  • Oppilaat palaavat takaisin luokan keskelle.

Opetusjärjestelyt

  • rivissä, aluksi luokan keskellä

Vinkkejä

  • Opettaja sanoo laskutehtäviä, joiden lopputuloksen suuntaan oppilaat liikkuvat.
  • Muunnellaan liikkumistapoja, esim. kyykkykävely, takaperinkävely, yhdellä jalalla hyppiminen.
  • Tehtävä voidaan suorittaa paikallaan. Alkutilanteessa oppilaat seisovat. Sovitaan, että esim. parillisilla luvuilla mennään kyykkyyn ja parittomilla noustaan korkeille varpaille ja kädet kurotetaan kohti kattoa.
  • Voidaan käyttää mm. yhteen-, vähennys- ja kertolaskuissa.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    parittoman ja parillisen luvun erottaminen, päässälaskeminen
  • Motorinen:
    tilassa liikkuminen
    Vinkeissä: oman kehon hahmottaminen (suurena, pienenä), tasojen hahmottaminen, perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    muiden huomioiminen liikkuessa, keskittyminen

Tavoitteiden arviointi

  • Miten tunnistettiin parilliset ja parittomat luvut?
  • Osattiinko liikkua törmäilemättä?
    Vinkeissä:
  • Miten sujuivat laskutoimitukset?
  • Laskettiinko itse vai matkittiinko muita?
  • Miten perusliikkuminen sujui?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki