- Leikitään kuten “Maa-meri-laiva”:
- Oppilaat ovat rivissä luokan keskellä.
- Sovitaan, että luokan takaseinä on parillinen ja etuseinä pariton.
- Opettaja sanoo luvun ja oppilaat liikkuvat luokan etu- tai takaseinän luo sen mukaan, onko luku parillinen vai pariton.
- Oppilaat palaavat takaisin luokan keskelle.
Opetusjärjestelyt
- rivissä, aluksi luokan keskellä
Vinkkejä
- Opettaja sanoo laskutehtäviä, joiden lopputuloksen suuntaan oppilaat liikkuvat.
- Muunnellaan liikkumistapoja, esim. kyykkykävely, takaperinkävely, yhdellä jalalla hyppiminen.
- Tehtävä voidaan suorittaa paikallaan. Alkutilanteessa oppilaat seisovat. Sovitaan, että esim. parillisilla luvuilla mennään kyykkyyn ja parittomilla noustaan korkeille varpaille ja kädet kurotetaan kohti kattoa.
- Voidaan käyttää mm. yhteen-, vähennys- ja kertolaskuissa.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
parittoman ja parillisen luvun erottaminen, päässälaskeminen - Motorinen:
tilassa liikkuminen
Vinkeissä: oman kehon hahmottaminen (suurena, pienenä), tasojen hahmottaminen, perusliikkuminen - Sosioemotionaalinen:
muiden huomioiminen liikkuessa, keskittyminen
Tavoitteiden arviointi
- Miten tunnistettiin parilliset ja parittomat luvut?
- Osattiinko liikkua törmäilemättä?
Vinkeissä: - Miten sujuivat laskutoimitukset?
- Laskettiinko itse vai matkittiinko muita?
- Miten perusliikkuminen sujui?