Tulosta

Popcorn-kone

  • Oppilaat seisovat ja pitävät leikkivarjon / ison lakanan reunoista kiinni myötäotteella (kämmenselät ylöspäin).
  • Leikkivarjon keskellä on paljon erivärisiä palloja.
  • Sovitaan montako heilautusta tehdään yhtä aikaa.
  • Lasketaan ääneen heilautusten määrä joko etu- tai takaperin.
  • Lasketaan montako palloa jäi keskelle.
  • Lasketaan montako heilautusta vielä tarvitaan, jotta saadaan varjo kokonaan tyhjäksi.
  • Kerätään pallot yhdessä takaisin varjon päälle.

Opetusjärjestelyt

  • paljon erivärisiä palloja
  • leikkivarjo / iso lakana
  • luokan keskellä

Vinkkejä

  • Lasketaan erivärisien pallojen määrät ja verrataan mitä väriä on enemmän/eniten, vähemmän/vähiten. Paljonko lukumäärillä on eroa?
  • Palloja kerätessä liikutaan eri tavoin (kyykyssä, hyppien, laukaten).
  • Palloja kerätessä päätetään kuinka monta palloa tuodaan kerrallaan. Esim. tuodaan yksi kappale kutakin väriä samalla kertaa, tuodaan punaisia palloja kaksi enemmän kuin sinisiä jne.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    lukujono etu- ja takaperin
    Vinkeissä: vertaileminen, yhteen- ja vähennyslaskeminen
  • Motorinen:
    kokonaisvaltainen kehonhallinta, yläraajojen liikkuvuus, voimankäyttö
  • Sosioemotionaalinen:
    yhdessä tekeminen, samassa tahdissa tekeminen, hauskuus

Tavoitteiden arviointi

  • Osattiinko luetella numeroita etu- ja takaperin?
  • Saatiinko varjo suureen liikkeeseen?
  • Miten sujui yhteistoiminta?
  • Millainen oli tunnelma?
  • Onnistuiko yhteen- ja vähennyslasku?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki