- Oppilaat seisovat ja pitävät leikkivarjon / ison lakanan reunoista kiinni myötäotteella (kämmenselät ylöspäin).
- Leikkivarjon keskellä on paljon erivärisiä palloja.
- Sovitaan montako heilautusta tehdään yhtä aikaa.
- Lasketaan ääneen heilautusten määrä joko etu- tai takaperin.
- Lasketaan montako palloa jäi keskelle.
- Lasketaan montako heilautusta vielä tarvitaan, jotta saadaan varjo kokonaan tyhjäksi.
- Kerätään pallot yhdessä takaisin varjon päälle.
Opetusjärjestelyt
- paljon erivärisiä palloja
- leikkivarjo / iso lakana
- luokan keskellä
Vinkkejä
- Lasketaan erivärisien pallojen määrät ja verrataan mitä väriä on enemmän/eniten, vähemmän/vähiten. Paljonko lukumäärillä on eroa?
- Palloja kerätessä liikutaan eri tavoin (kyykyssä, hyppien, laukaten).
- Palloja kerätessä päätetään kuinka monta palloa tuodaan kerrallaan. Esim. tuodaan yksi kappale kutakin väriä samalla kertaa, tuodaan punaisia palloja kaksi enemmän kuin sinisiä jne.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
lukujono etu- ja takaperin
Vinkeissä: vertaileminen, yhteen- ja vähennyslaskeminen - Motorinen:
kokonaisvaltainen kehonhallinta, yläraajojen liikkuvuus, voimankäyttö - Sosioemotionaalinen:
yhdessä tekeminen, samassa tahdissa tekeminen, hauskuus
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko luetella numeroita etu- ja takaperin?
- Saatiinko varjo suureen liikkeeseen?
- Miten sujui yhteistoiminta?
- Millainen oli tunnelma?
- Onnistuiko yhteen- ja vähennyslasku?