Tulosta

Samanlainen vai erilainen?

  • Tilan seinille on kiinnitetty sanoja, jotka muistuttavat toisiaan, esim.
    tuli – tuuli – tulli
    kuu – puu – luu – suu
    kisa – kissa
    taulu – laulu
  • Tilan keskellä on runsaasti kirjaimia.

IMG_3529

  • Lapset hakevat kirjaimen kerrallaan ja vievät sen samanlaisen kirjaimen kohdalle valitsemansa sanan alle.

IMG_3531

  • Kun kaikki kirjaimet on asetettu sanojen alle, tarkistetaan täsmäävätkö ne.
  • Luetaan sanat yhdessä ja pohditaan niiden samanlaisuuksia ja eroavaisuuksia (sama alkukirjain, kaksoiskonsonantti, yksi vai kaksi vokaalia jne).
  • Lattialla on kuvia, jotka viedään oikean sanan viereen.

IMG_3533

Opetusjärjestelyt

Vinkkejä

  • Sovitaan eri liikkumistapoja, joilla kirjaimia viedään paikoilleen.

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kirjainhahmojen tunnistaminen, vertaileminen, lyhyen ja pitkän äänteen erottaminen, alkuäänteen erottaminen
  • Motorinen:
    perusliikkuminen
  • Sosioemotionaalinen:
    toisten auttaminen

Tavoitteiden arviointi

  • Osattiinko viedä kirjaimet oikeille paikoilleen?
  • Erotettiinko äänteet eri tilanteissa?
  • Autettiinko toisia?

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki