- Tilan seinille on kiinnitetty sanoja, jotka muistuttavat toisiaan, esim.
tuli – tuuli – tulli
kuu – puu – luu – suu
kisa – kissa
taulu – laulu
- Tilan keskellä on runsaasti kirjaimia.
- Lapset hakevat kirjaimen kerrallaan ja vievät sen samanlaisen kirjaimen kohdalle valitsemansa sanan alle.
- Kun kaikki kirjaimet on asetettu sanojen alle, tarkistetaan täsmäävätkö ne.
- Luetaan sanat yhdessä ja pohditaan niiden samanlaisuuksia ja eroavaisuuksia (sama alkukirjain, kaksoiskonsonantti, yksi vai kaksi vokaalia jne).
- Lattialla on kuvia, jotka viedään oikean sanan viereen.
Opetusjärjestelyt
Vinkkejä
- Sovitaan eri liikkumistapoja, joilla kirjaimia viedään paikoilleen.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kirjainhahmojen tunnistaminen, vertaileminen, lyhyen ja pitkän äänteen erottaminen, alkuäänteen erottaminen
- Motorinen:
perusliikkuminen
- Sosioemotionaalinen:
toisten auttaminen
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko viedä kirjaimet oikeille paikoilleen?
- Erotettiinko äänteet eri tilanteissa?
- Autettiinko toisia?
© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki