- Tilaan on laitettu useita pisteitä, joissa on erivärisiä tarvikkeita (esim. palikoita) värin mukaan lajiteltuna.
- Lapset hakevat vuorollaan Taikalaatikosta “ostoslistan”.
- “Ostoslistassa” on ohjeet kuvina ja numeroina mitä lapsen tulee käydä “ostamassa”, esim. kolme punaista ja yksi sininen palikka.
- Lapsi toimii ohjeen mukaan ja käy näyttämässä ohjaajalle menikö “ostokset” oikein.
- Lapsi palauttaa “ostoksensa” takaisin oikeisiin pisteisiinsä.
- Toistetaan useita kertoja.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti tilassa
- Taikalaatikko (Katso Taikalaatikko-ohje)
- “ostoslistat” (Lataa tästä tulostettavat ”ostoslistat”, pdf)
- “ostoslistojen” mukaisia tarvikkeita (esim. palikat) ja niille laatikot
- “ostoskorit”
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
symbolin, lukumerkinnän ja lukumäärän yhdistäminen, toiminnanohjaus, värien tunnistaminen, mielikuvitus - Motorinen:
hienomotoriikka, avaruudellinen hahmottaminen - Sosioemotionaalinen:
omaan tehtävään keskittyminen, ilo
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko toimia ohjeen mukaan?
- Tunnistettiinko värit ja lukumäärät?
- Miten onnistui tilassa liikkuminen?
- Pystyttiinkö keskittymään omaan tehtävään vai häiritsikö toisten erilaiset tehtävät?