- Lapsilla on omat nimikortit.
- Kukin käy vuorollaan viemässä oman nimikorttinsa Taikalaatikkoon.
- Taikalaatikosta lapsi saa nimikorttinsa takaisin sekä oman nimensä kirjaimet.
- Kun kaikki ovat käyneet Taikalaatikolla, ohjeistetaan lapset muodostamaan saaduista kirjaimista oma nimensä.
Opetusjärjestelyt
- piirissä lattialla
- Taikalaatikko (Katso tästä Taikalaatikko-ohje)
- nimikortit
- jokaisen lapsen nimen kirjaimet erikseen paperilapuille kirjoitettuna
Vinkkejä
- Jatketaan kirjaimilla leikkimistä
Esim.
– ensimmäiset kirjaimet piirin keskelle
– kaikki V -kirjaimet piirin keskelle
– viimeiset kirjaimet piirin keskelle
– kaikki kirjaimet peräkkäin jonoon ja katsotaan kuinka pitkä tulee
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kirjainten tunnistaminen, oman nimen kirjainjärjestyksen hahmottaminen, samanlaisuuden ymmärtäminen
Vinkeissä: käsitteet ensimmäinen, viimeinen - Motorinen:
lattiatasossa työskenteleminen - Sosioemotionaalinen:
oman tehtävään keskittyminen, yhteistyö
Tavoitteiden arviointi
- Tunnistettiinko kirjaimia?
- Osattiinko kirjaimet laittaa oikeaan järjestykseen?
- Hahmotettiinko, että kirjaimista muodostui oma nimi / sama kuin nimikortissa?
- Miten onnistui lattiatasossa työskenteleminen?
- Tehtiinkö yhteistyötä?
- Onnistuiko omaan tehtävään keskittyminen?