Tulosta

Taikalaatikon laskut

  • Jokaisella oppilaalla on kaksi kymmenen kolon kokoista munakennoa tms. ja lyijykynä.
  • Luokassa on kulhoissa eri värisiä helmiä / nappeja.
  • Oppilaat hakevat Taikalaatikosta laskutehtävän, jossa tulos ylittää 10 (esim. 7+_ = 13 tai 4+8 = _ ).
  • Oppilas laskee helmien / nappien sekä munakennojen avulla tehtävän.
  • Oppilas merkitsee tuloksen paperille, tyhjentää helmet / napit takaisin kulhoihin ja tuo paperin Taikalaatikolle.
  • Taikalaatikko tarkistaa tehtävän. Jos se on oikein, oppilas saa uuden laskutehtävän. Jos vastaus on väärä, Taikalaatikko antaa saman tehtävän uudelleen ratkaistavaksi.

Opetusjärjestelyt

Tavoitteet

  • Kognitiivinen:
    kymmenylityksen laskeminen, yhteenlaskeminen, laskutehtävän hahmottaminen (tulos vai puuttuva luku)
  • Motorinen:
    lattiatasossa toimiminen, tilassa liikkuminen, hienomotoriikka
  • Sosioemotionaalinen:
    keskittyminen omaan työskentelyyn

Tavoitteiden arviointi

  • Onnistuiko laskutehtävien ratkaiseminen?
  • Onnistuiko itsenäinen työskentelely?
  • Auttoivatko kennot ja helmet / napit hahmottamaan kymmenylityksiä?

 

© Tuuli Tiainen & Virve Välimäki