- Jokaisella oppilaalla on kaksi kymmenen kolon kokoista munakennoa tms. ja lyijykynä.
- Luokassa on kulhoissa eri värisiä helmiä / nappeja.
- Oppilaat hakevat Taikalaatikosta laskutehtävän, jossa tulos ylittää 10 (esim. 7+_ = 13 tai 4+8 = _ ).
- Oppilas laskee helmien / nappien sekä munakennojen avulla tehtävän.
- Oppilas merkitsee tuloksen paperille, tyhjentää helmet / napit takaisin kulhoihin ja tuo paperin Taikalaatikolle.
- Taikalaatikko tarkistaa tehtävän. Jos se on oikein, oppilas saa uuden laskutehtävän. Jos vastaus on väärä, Taikalaatikko antaa saman tehtävän uudelleen ratkaistavaksi.
Opetusjärjestelyt
- vapaasti luokassa
- jokaisella oppilaalla on kaksi kymmenen kolon kokoista munakennoa tms.
- kynät
- paljon erilaisia helmiä / nappeja
- Taikalaatikko (Katso Taikalaatikko-ohje)
- laskutehtävät, joiden tulos ylittää 10:n (Lataa tästä tulostettavat laskutehtävät, pdf)
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kymmenylityksen laskeminen, yhteenlaskeminen, laskutehtävän hahmottaminen (tulos vai puuttuva luku) - Motorinen:
lattiatasossa toimiminen, tilassa liikkuminen, hienomotoriikka - Sosioemotionaalinen:
keskittyminen omaan työskentelyyn
Tavoitteiden arviointi
- Onnistuiko laskutehtävien ratkaiseminen?
- Onnistuiko itsenäinen työskentelely?
- Auttoivatko kennot ja helmet / napit hahmottamaan kymmenylityksiä?