- Lasten nimikortit laitetaan taikurinhattuun.
- Ohjaaja jakaa sieltä jokaiselle lapselle sattumanvaraisesti yhden nimikortin, jota ei saa vielä katsoa.
- Katsotaan kortit yhtäaikaa.
- Mikäli lapsi tunnistaa kenen nimikortti hänellä on, hän vie sen oikealle omistajalleen.
- Muut lapset ja ohjaaja auttavat tarvittaessa.
- Toistetaan monta kertaa.
Opetusjärjestelyt
- lasten nimikortit
- hattu
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
oman ja toisten nimien kirjoitusasun tunnistaminen, nimien oppiminen - Motorinen:
avaruudellinen hahmottaminen - Sosioemotionaalinen:
“hässäkän” sietäminen, toisten läheisyyden sietäminen, toisten auttaminen
Tavoitteiden arviointi
- Tunnistettiinko oman ja toisten nimien kirjoitusasu?
- Miten onnistui tilassa liikkuminen, kun kaikki liikkuivat samaan aikaan?
- Löydettiinkö nimikorteille oikeat omistajat?
- Autettiinko toisia?
- Siedettiinkö ruuhkaa ja toisten läheisyyttä?