- Lattialla on paljon kirjaimia ja jokaista kirjainta on useampi kappale.
- Tilaan on laitettu eri korkeuksille pieniä laatikoita ja niihin mallikirjaimet.
- Lasten tehtävänä on kirjain kerrallaan viedä kirjaimet oikeisiin laatikoihin.
- Kun kaikki kirjaimet on kerätty, tarkastellaan oliko laatikoissa oikeat kirjaimet.
Opetusjärjestelyt
- paljon kirjaimia (useita kappaleita samaa kirjainta) (Lataa tästä tulostettavat kirjaimet, pdf)
- laatikoita, joihin on merkitty kirjain
Vinkkejä
- Mietitään mikä sana alkaa ko. kirjaimella.
Tavoitteet
- Kognitiivinen:
kirjainten nimeäminen, lajittelu, samanlaisuuden hahmottaminen, Vinkeissä: sanojen alkukirjainten hahmottaminen, kirjaimen äänneasuun tutustuminen - Motorinen:
eri tasoissa toimiminen - Sosioemotionaalinen:
omaan tehtävään keskittyminen, toisten auttaminen
Tavoitteiden arviointi
- Osattiinko nimetä kirjaimia?
- Osattiinko lajitella samanlaiset kirjaimet omaan laatikkoonsa?
- Keksittiinkö kirjaimilla alkavia sanoja?
- Lähdettiinkö mukaan kuulostelemaan kirjaimen äänneasua?
- Keskityttiinkö omaan tekemiseen?
- Autettiinko toisia?